64./115. Stezka Českým rájem - 11.-15.5.2022

Čtyrka rájem putovala, ve slunci se vykoupala......

Čtyřka navštívila Český ráj poměrně nedávno na 102. 4kové Stezce, kterou jsme pojmenovali "Mladoboleslavsko", na podzim 2014. Takže letos to bylo jaro, byli jsme trochu severněji a počasí nás opravdu milovalo. Bylo jako v létě, nebe skoro bez mráčku.

Zajišťování 4kových noclehů se ujali Dáda a Roman. Nakonec to zůstalo na Dádě, protože v plánovaných Příhrazech Romanovi odmítli kvůli ubytování uprchlíků nocleh potvrdit. Dáda v časovém presu zajistila nocleh v kempu v Srbsku.

Tohle povídání je v podstatě jen kostra, která by měla být doplněna účastníky. Moje zážitky jsou omezené, neboť jsem se výletů nebo přesunu skoro neúčastnil, naordinoval jsem si cesty hodně redukované a taky jsem dost fungoval v naší CK jako delegát.

V mírném předstihu

Ozval jsem se na Neckářovu výzvu »…vyrazit ráno na Trosky a po červené na Hrubou Skálu a pak do noclehu«. Nakonec si Necki sestavil pořadník asi půl tuctu výmluv, proč ráno nepojede. I vydal jsem se sám, zato s výživným 13kg batůžkem. Po ztečení Trosek a spáchání několika fotek, jsem pojedl teplé krmě na zahrádce hospody pod hradem a vyrazil. Fotograficky to sice nebylo špičkové (Slunce vysoko, kopce v oparu), ale užíval jsem si to. Na Vidláku byla sice kamenná hospoda zavřená, leč v mobilní občerstvovně jsem šenkýře ujistil, že skutečnost, že pivo má na čepu 5,6°C mi opravdu nevadí. Bylo nádherně a nebylo kam spěchat. Po dalším občerstvení na Hrubé Skále jsem dorazil do noclehu.

Odjezd do Karlovic Sedmihorek

Houfně odjelo 11.5. v 15:11 z Hlaváku čtrnáct 4kařů. Jeli jsme přes Turnov s přestupem (R1152 Arriva) na osobák (ČD), vybaveni poprvé elektronickou jízdenkou včetně místenky. V Sedmihorkách jsme byli v 17:44 načas a tak mohli zajít do restaurace s bowlingem na křižovatce na jedno či dvě. Protože s námi nepřijela Můrova bunda s brýlemi, jmenovaný ji telefonicky pronásledoval, za přispění průvodčí z Arrivy a posléze Otíka nakonec úspěšně.

0. a 1. nocleh St/Čt a Čt/Pá: Autocamp Sedmihorky.

st 11

Obrovský autocamp - dobře fungující továrna na rekreaci. Už tam několik čtyřkařů čekalo. Klíče jsme měli podle dohody připravené, takže jsme se podle zaléhacího pořádku od Stáni a Cilky ubytovali. Spaní bylo v sedmilůžkových patrových chatách na postelích, s WC, sprchou. Bylo nás 30. Franta Ka. s Toníkem Š. se stali zbytkem z podílu 30/7 a odešli do prosté 4 lůžkové chatky (s 2 palandami). Řízek s bramborem jsme odešli konzumovat do hospody Skalák. Lístkový systém fungoval, pivo šlo a tak byla pohoda. Protože v campu bylo nutno po 23 hodině striktně dodržet noční klid, bylo nutno jít jinam. Již předem jsme měli zařízeno posezení v hospodě Koupák bez časového i hlukového omezení. Jen jedna chyba – bylo to skoro kilometr a dalo se zabloudit (zejména po odchodu). Hrálo se, pělo a byli jsme rádi, že je zas s námi Prasáček s  harmonikou a výběrem hambatých lidovek.

čt 12

Pro snídani jsme měli ráno určeno 30 minutové okno ve Skaláku, tak bylo nutno si přivstat. Můra vymyslel cestu na Trosky (v Šímovo stopách) s přispěním vláčkové přípomoci a tak většina odešla po desáté. Já se nakonec rozhodl pro krátký výpad na blízký hrad Valdštejn, abych se mohl vrátit pro klíče od dalších chatek (museli jsme vyměnit objednané 4lůžkové za 7lůžkovou, neboť nám utajili ty palandy ve 4lůžkových - na ty přece ti senioři nepolezou !) - povedlo se.

O velmi pěkném čtvrtečním stezkování a hraní po cestě snad někdo napíše. Tento večer jsme byli v kempu společně s t16. Někteří z nás, kteří se toulali po hruboskalsku, potkali na Janově vyhlídce zdravé jádro 16ky, kterak nacvičuje sborový zpěv na Zakončení. Čtvrteční večer nás bylo 48. Po vrabcích se zelím ve Skaláku jsme se přesunuli zase na Koupák a užili si krásný moc hudební a zpěvný večer i popůlnoc. Ba i návrat do chatek se nakonec všem podařil....

Pátek byl ve znamení přesunu do dalšího noclehu. Na snídani jsme měli opět 30 minutové okno, než se tam vrhla hladová šestnáctka. Na cestu do dost dalekého Srbska se nakonec většina vydala pěšky. Já si vybral trochu krkolomný přesun vláčkem do Libošovic přes Libuň (v Libuni 2 hodiny pauza na přestup, žádná otevřená hospoda(sic!) a pak Prokopským údolím na Kost a po červené do Srbska).

Po skupinkách jsme se vydali přes Vyskeř do noclehu. My jsme to vzali nejkratší, zato neznačenou cestou. Mé obavy, že vyšlapané cesty budou končit u kolmé stěny s kruhy a skobami, byly naštěstí liché. I ty vrstevnice se nepodepisovaly na artrotických kloubech dolních končetin nějak výrazně. Cestou jsme potkali 15ku, která ve Vyskři měla všechny noclehy. Šéf 15ky, IFri, nás nepotěšil stran hospody, neboť předchozí majitel zkrachoval a nový otevře "brzy", tedy týden po Zakončení Stezky. Nicméně naděje, že v jejich penzionu možná ještě zastihneme IvanaH a množství sudového piva, nám vlila do žil novou energii. Nakonec to šťastně dopadlo a po ujištění, že s námi nejde celá čtyřka, nám bylo otevřeno a občerstvení poskytnuto. Slíbil jsem před svědky, že budu 15ku chválit, což tímto činím. Měli to v rozkopané Vyskři "U Čmeláka" pěkné. Pochopitelně jsme si nemohli nechat ujít vyhlídku od kaple sv. Anny s Křížovou cestou. Výhledy byly lepší než ve středu.

Mezitím jsme telefonicky zjistili, že jsme očekáváni ve Skokovech, kde se hoduje, hraje a zpívá. Náležitě občerstveni jsme pak ze Skokov po asi 4km dorazili neznačenými cestami do noclehu. Celkem to dalo dost přesně 15km.

2. a 3. nocleh Pá/So a So/Ne: Rekreační areál CEJCH, Srbsko, Kněžmost

V areálu jsme byli sami, ale ne všechno šlo podle připraveného zaléhacího pořádku. Ano, ty palandy. Po vysvětlení, že na ně opravdu nemůžeme, se přeci jen našly další chatky a všichni svoji postel dostali. Většinou v 5-7 lůžkových patrových chatách, WC, sprcha. Postupně jsme se scházeli a sedali venku ke stolům pod slunečníky, kam nám přinesli i večeři, vynikající grilovaná žebírka. Večerní hraní v sále bylo obtížné, jednak se kecalo (přijeli noví stezkaři) a druhak kvůli děsné akustice. Obdiv muzikantům, že to tak dlouho vydrželi! Místní zásoby griotky i fernetu rychle mizely, ale bylo slíbeno, že budou doplněny.

Jako překvapení se objevila Cilka, kterou obětavě na otočku dovezla Hanička N. (i v So)

so 14

Krásné ráno nás vyhnalo do krajiny, opět po skupinách, podle vlastního rozhodnutí. Já se připojil k Můrově, s využitím přiblížení busem do Branžeže. Přívětivý autobusák nám pomohl s rozhodováním, kde tam vystoupit a odvezl nás přímo k hospodě, kde bydlela t20. Byla tam, hrálo se a bylo i dopolední pivko od příjemné paní hostinské. Pak jsme vyrazili neznačenými i značenými cestami směr Mužský, kde jsme se po výstupu k mohyle kochali rozhledem i dávnými vzpomínkami na jaro 1974, kdy tu byla čtyrka na Stezce. Blízká Krásná vyhlídka pak poskytla posezení, pokrm i nápoje. Před ztrátou výšky sestupem do Příhraz jsme většinou dali přednost modré a červené cestě nad skalami a pak lesem do Srbska. (Celkem asi 12km.)

Jiná skupina šla v protisměru po červené a modré rovněž na Krásnou vyhlídku a pak po červené po ochozu do Příhraz. Lehce občerstveni v místní hospodě usoudili, že další schody nemají zapotřebí a pro návrat do kempu zvolili žlutou do cyklisty prověřeného Kiosku v Žehrově. Tam se potkali s t20, která směřovala do společného noclehu tras "69" (=20+23+26) v Olešnici. (Celkem to dalo asi 15km.)

V Cejchu jsme se scházeli zase venku pod slunečníky. Někdy kolem čtvrté se Milan chopil kytary a vydržel hrát až myslím do dvou v noci. Tak jsme neakustický sál vyměnili za skvělý večer venku.

Bylo na čase vymýšlet čtyrkový program na Zakončení na téma Trosky. Nápad, který se mi líbil přišel od Vaška S., Severky, Wickie a Irči. Inspirace Smoljakovým filmem Na samotě u lesa, kdy za hluku mlýna vykládá příhodu, kterou pak kupodivu všichni chtějí slyšet ještě jednou. Ten hluk k vyprávění o Troskách měly představovat hádající se Panna a Bába. Bylo proto potřeba vymyslet zásobu jakoby středověkých nadávek, čímž jsme se moc bavili. (Např.: Ty husitko jedna voškubaná nebo Zalez do kláštera ty babo pelešivá aj.). Vašek S. vyrobil i kříž jako rekvizitu. A na otočku se přijel podívat Kamil Haťapka.

Dlužno podotknout, že se Fidla přiznal ke svému životnímu jubileu. A protože předchozí večer došla (nebo spíše odešla?) griotka, neponechal nic náhodě a na svém velocipedu přivezl dostatečnou zásobu. Nicméně provozovatelům se to mezitím rozleželo v hlavách a dozásobili se. Nouzí jsme v tomto směru opravdu netrpěli.

Fidlo, do dalších let ještě jednou všechno nejlepší!!!!

Na Zakončení

ne 15

Do Turnova bychom včas nedošli, tak nám pan autokempný objednal autobus. Přijel v 10 hodin, ale počkal, než se rozloučíme s odjíždějícími. Tak nás v ½11 odjelo busem 25. V Turnově u stadionu Ludvíka Daňka jsme byli po 11 a hned jsme si mohli dopřát občerstvení. Postupně se trasa scházela, opravdu nás tentokrát na Zakončení dorazila většina. Ve 12:55 to začalo. První byla koedukovaná soutěž Králů a Myší v hodu ("českým") granátem neobvyklými způsoby. Čtyrku reprezentovali Mirunka a Vašek L. A podařilo se! Byli jsme na děleném 3. a 4. místě, cena krabice Rohozeckého pivka. Netrpělivě jsme očekávali, kdy nás vylosují k trasové soutěži. Šli jsme skoro na konec, ale povedlo se to. Helča jako Panna, Irča jako Bába nádherně na sebe ječely a Wickina „vyprávěla“ .

A byl úspěch, byli jsme velmi těsně druzí (cena soudeček Rohozce). Pak už hymna, písničky a loučení s odjíždějícími. Zakončení se podle mne povedlo, bylo to svižné, občerstvení skoro bez front, dost času na pokec se známými a to slunce…

Pak dvoukilometrový přesun na nádraží, přistavení Stezkového vlaku a odjezd skoro na čas.

Někde u Nymburka vytáhl Vašek kytaru a s Olinkou hráli ty vlakové až do Prahy. Na Hlavák jsme dojeli skoro na čas asi v 19:15. Spontánní Valčíček, někdy i slzy v očích při loučení.

Opravdu to byla pěkná Stezka, bylo krásně, chodilo se romantickou krajinou a byla možnost po cestě i posedět v hospodě a zahrát a zazpívat. I noclehy a večery byly dobré. A byli jsme úspěšní na Zakončení!!

Poděkování všem, co přispěli k zajištění i průběhu a hlavně Dádě za to, že to všechno zařídila.

Něco tradiční statistiky :

Stezkou prošlo 64 lidů a jeden pejsek (-ová).
Houfně tam jelo 14, zpět Stezkovým vlakem 29!
Na 0. noclehu 30 (+2 jinak),
na 1. noclehu 48 (+4 jinak),
na 2. noclehu 53 (+6 jinak),
na 3. noclehu 46 (+6 jinak).
Host předem nepřihlášený 1 (na 3.nocleh), nestornoval nikdo.

Sesmolil: MaPe (tentokrát se snažil včas) a glosoval IvSi

Fotky jsou zde
Jiná alba na netu JaVor/t14, Miloš N./t14 (zadej MN | Turnov), odkazy na stránkách 1.trasy, fotky z 64.Stezky 2.trasy,..., 5.trasy,..., Zdenála/t17,..., článek o putování Cyklotrasy
Stezkový plakát ke stažení...