28. PPPP - 20.2.2011

O putování po pražských posedlostech pod vedením Zuzany Vlachové (t14) jsem slyšel samou chválu už před lety a nyní v únoru jsem to zažil na vlastní kůži.

Nikdy není pozdě se něčemu přiučit a omrknout, jak to dělají dobře - anebo i třeba hůře - jinde. Proto, když jsem se dozvěděl, že Zuzana V. pořádá na 14.trase jubilejní (tedy 28.) Pražské posedlosti - neváhal jsem. A protože jsem doma neměl co na práci - moje Zuzana by asi řekla "kromě práce se každé práci vyhnout" - neváhal jsem a vyrazil.

V tu dobu již většina účastníků seděla v obnovené nádražní restauraci na libeňském nádraží a obědvala. Když bylo zaplaceno, shromáždili se účastníci vycházky kol Zuzany a vyposlechli si, jakže to bylo s tou původní Harfou. Mnohým přišlo líto, že dnešní nádražní hospody nefungují tak jako ta dávná v těchto místech, kde se občerstvovala do poslední chvíle vysočanská dělnická třída. Když se blížil odjezd vlaku na Kolín, všichni zaplatili, nechali si natočit poslední pivo a vyrazili ku vlaku, aby na peróně zanechali již prázdné půllitry v připravených kádích s vodou...

Rovněž byla připomenuta píseň dívčí skupiny Panika na slova Jiřího Dědečka.

[user-jpg0:others/zu_vla_t14 60]

Zuzana přednesla báseň Jiřího Dědečka

Vysočany, Libeň

Vysočany, Libeň to jsou pražský čtvrti,
kdo sem do nich zajde, ten je synem smrti.

Sem nejezdí žádná auta s turistama,
sem se slušná holka neodváží sama

Chátrají tu domy z první republiky,
daleko od Hradu, blízko do fabriky.

Lidi co tu bydlej, mají těžkou chůzi.
zaprášený oči, zamazaný blůzy.

Strašně se tu bojím, když jdu večer domů,
a ze tmy se za mnou točí bělma Romů.

Nic proti těm očím, nic proti těm lidem,
to mě jenom děsí Vysočany - Libeň.

Vysočany, Libeň, jak jména dvou vísek,
Ale vzduch je tady těžkej jako písek.

Polibek tu chutná jako pomyje,
Vysočany, Libeň – periferie – periferie…

Po recitaci jsme se vydali přes sidlišťátko „Nová Harfa“ na pěknou vysočanskou cyklostezku kolem Rokytky, z níž jsme sešli po známé, silně kontroverzní lávce, kterou co pomník svého vítězství realizovala za nějakých 28 mega železobetonová lobby. Lávka, ač projektována pro cyklisty a chodce, vyhlíží tak, že by skoro určitě bez výraznějšího prohnutí unesla i tank T34 se Serjožou a jeho garmoškou na věži. Ti by však po asi 100m museli obloukem couvat zpět, neboť napojení na cyklostezku je více než členité.

Zde jsme se odpoutali od Rokytky a zamířili k Sazka, tedy dnes O2, Aréně. S menší zastávkou u obytného domu Ocelot, za jehož realizací stál i jeden architekt, mající vztah k Turasu. Zuzana zacitovala z květnaté zprávy pro investiční komisi, abychom i my pochopili, na co že to civíme.

Po krátkém intermezzu s focením u lavičky s mladým hokejistou - opravdu to nebyla uklízečka, Stáňo - hokejovým brankářem a krasobruslařkou se po galerii O2 Arény vydáváme do přiléhající „Galerie Harfa“, abychom se v 2NP občerstvili (točené za 23) a jinak zotavili. Na střeše si hrajeme se zvonkohrou, na harfu se strunami z laserových paprsků a s troubící pumpou, omrkneme bruslaře a pak už se vydáváme k Vysočanské bráně, kde je další občerstvovací zastávka, tentokrát z vnesených zdrojů.

Překračujeme Sokolovskou a kolem budovy PVT a poměrně nového sídlišťátka, které ačkoli bylo zbudováno nedávno, fasádou dost připomíná sorelou ovlivněné domy let padesátých, snad jen repliky Svolinského sgrafit chybí a aby to nebylo zcela fádní,  je tu a tam použit prvek vyčpívající postmoderny. Následně směřujeme k Podvinnému mlýnu. U Podvinného mlýna, jehož pěkná replika vypadá, jakoby tu stála odjakživa a ne nějakých šest let, je další zastávka. Kolují fotky a mapy, dovídáme se o historii Broschova lihovaru a vysočanského plynojemu. Pak již směřujeme opět podél Rokytky na západ kolem soukromého požárnického muzea v usedlosti Kolčavka. Zde zasvěcenci častují "Náměstka" dotazy na faktury za materiál na garáž, před kterou stojíme. Podcházíme železniční trať a v místě dávno zrušeného železničního hradla Praha-Libeň se vydáváme hore kopcom do malebné dělnické kolonie Hájek. Cesta směťákem vzdáleně připomíná pověstný Hillaryho výšvih před vrcholem Mt.Everestu, jen ten sníh, led a nějakých 8600m výškového rozdílu nikomu nechybí (i když pomocná ruka či hřbet pana Tenzinga by občas nebyly odmítnuty). Na předvrcholové plošině se ukazuje, že Milada má zrovna narozeniny a dochází na griotku s brutálně suchým sektem, jakož i na kaviár a další pochoutky. A protože jsme v Libni, je citován klasik Bohumil Hrabal. Z Husákovy vyhlídky - ano, tam všude  onen generální tajemník stál - jsme „Náměstkem“ informováni o železničních stavbách pod námi. Ze zaujatého výkladu, strávil zde ostatně pěkný kus života, se dozvídáme, že levá železniční osobní trať je z našeho pohledu napravo a naopak (ale možná to bylo obráceně) a že mezi nimi líně stoupá trať nákladní. Mostařsky i stavebně je tato spojka hlaváku s Vysočany jistě velkolepá.

Malebnou kolonií nouzových domků klesáme k Sokolovně libeňského Sokola (v mezidobí Meteoru P8) a k více než sto let přetrvávajícímu provizoriu libeňského dřevěného kostela sv. Vojtěcha. Kolem libeňského zámečku stoupáme vzhůru, abychom sešli u nedávno postavené protipovodňové hráze s ocelovými vraty u Rokytky a jdeme k Automatu Svět. Zde Zuzana znovu otevírá pohnutou historii této stavby i jejího investora statkáře Světa. Bohužel spodní voda a netěsnosti olověné vany, v níž je stavba založena, odrazují i dnešní investory od úmyslu stavbu zachránit. Celá vycházka je oficiálně zakončena Na Hrázi 24 u pamětní Hrabalovy destičky v chodníku citací z jeho vzpomínek. (Neoficiálně v hospodě.)

A závěr: Nejen mě, ale určitě i ostatním se vycházka líbila. Nataša napočítala na začátku patrně rekordních 44 účastníků a 4 psy; a protože by se mi líbili čtyři čtyřkaři, TAK jsem se jich přece jenom dopočítal, i když jsem musel rekooptovat Lenku „Číňanku“, která se na 14ku vdala před několika desetiletími.

Určitě je to dobrá akce hodna i na jiných trasách následování i když nikoli nutně ke kopírování.

Zuzano díky!!!!

Další odkazy:

Sdílej to!

Admin

pondělí 28. únor 2011 23:05

V dnešním pořadu "Reportéři ČT" byla jedna část věnována paláci Svět. Zmíněna hepeningová akce v říjnu, petice (1150 podpisů) uzavřená koncem roku 2010 a citován italský podnikatel ing. Crispin, který po třinácti letech od koupě paláce snad začne se zásadnějšími opravami než dosud (slibem ostatně nikdy nezarmoutíš).

Z paláce, který je národní kulturní památkou, se většina lidí odstěhovala, ale stále tam bydlí lidé v 11 bytech.